Foto saya
cinta dan kasih sayang Ibu tak pernah usai, kasih sayang dan cintanya tetap sama meski anaknya telah tumbuh dewasa, bagi Ibu kita tetaplah anaknya yang dulu, anaknya yang selalu Ibu belai dan peluk dipangkuannya, Ibu memberi segala yang terbaik untuk anaknya, kedudukanmu Ibu begitu mulia dan terhormat.

Selasa, 02 Oktober 2012

Wanita Mulia Sebagai Ibu

Lahir sebagai wanita adalah anugerah hebat dari ALLAH. Apatah lagi berpeluang menjadi seorang ibu. memang wanita tidak segagah lelaki tetapi wanita mempunyai kehebatan tersendiri. dibalik kehebatan seorang lelaki sudah pasti ada seorang wanita yang lebih hebat di belakangnya….yang mengandungkannya dengan kasih sayang, yang bertarung nyawa melahirkannya, bersusah-payah membesarkannya, mendidik dan mengajarnya hingga menjadi sebegitu hebat....

Ibu solehah yang hebat sudah pasti dapat menilai yang mana permata dan yang mana kaca. Ibu yang hebat sudah pasti akan memilih acuan yang terbaik untuk anak-anaknya. Sudah pasti misinya melahirkan anak-anak yang hebat di sisi ALLAH dan dalam kacamata manusia.

Anak yang menjadikan dunia tempat untuk mencari keredhaan ALLAH, yang senantiasa bermanfaat pada setiap manusia di sekelilingnya, yang mempunyai kecerdasan akal, ketinggian akhlak, yang menjadi penenang jiwa dan pengobat hati serta penyemangat dalam hidup.

Anak yang akan senantiasa mendoakan kedua ibu bapaknya. namun tidak mudah untuk melahirkan anak-anak yang sedemikian rupa.

Sudah pasti memerlukan pengorbanan dan kemauan yang tinggi dan rasa tanggungjawab terhadap amanah ALLAH itu sendiri. Amanah yang kelak akan dipertanggung jawabkan...

Walaupun tanggungjawab mendidik anak-anak lebih terletak pada bapak, ibu juga memainkan peranan yang besar dalam merealisasikan peranan bapak itu sendiri. Ibu adalah manusia yang paling dekat dengan anak.

Sejak berada di alam rahim selama 9 bulan 10 hari dan anak itu dilahirkan ke dunia. Setiap tingkah laku ibu diperhatikan oleh anak.

Ibu menjadi role model pertama, ibu adalah guru pertama yang mendidik anak-anak. Jika baik ibu itu, Insya ALLAH baiklah anaknya.....

Ibu yang hebat akan mendidik dirinya terlebih dahulu sebelum mendidik anak-anaknya sebab kita tidak akan mampu untuk memberi sekiranya diri kira sendiri tidak pernah memilikinya.

Didiklah dirimu wahai ibu sebelum kamu mendidik anak-anakmu. Bersusah-payahlah membetulkan dirimu terlebih dahulu. Sudah pasti sesudah kesusahan, pasti ada kesenangan. Biarlah kita menangis sekarang, jangan kelak kita menangis dan kesal atas kelalaian kita dalam mendidik anak-anak.....

Maka, didiklah anak-anak dengan didikan Islami agar mampu melahirkan generasi-generasi membanggakan, membanggakan bagi kedua orang tuanya dunia dan akhirat.


dikutip dari http://movi-zamel.blogspot.com dengan sedikit tambahan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar